QbaLex

Odszkodowanie za odwołany albo opóźniony lot

Czy wiesz, że za odwołany albo opóźniony lot możesz otrzymać odszkodowanie?

Pasażerowie odlatujący z lotniska znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej oraz pasażerowie, którzy odlatują z lotniska w państwie trzecim i lądują na lotnisku w państwie członkowskim Unii Europejskiej (w przypadku gdy lot jest obsługiwany przez przewoźnika wspólnotowego), mają zapewnioną w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 261/2004 szeroką ochronę i system świadczeń na wypadek odwołania albo dużego opóźnienia lotu. Jednym ze świadczeń jest możliwość uzyskania odszkodowania.

Za odwołanie lotu pasażerowie mogą otrzymać od przewoźnika odszkodowanie w wysokości:

a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów;

b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów;

c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).

Rozporządzenie nr 261/2004 nie przyznaje wprost prawa do odszkodowania pasażerom, których loty zostały opóźnione. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyznał jednak pasażerom lotów znacznie opóźnionych to samo prawo do odszkodowania co pasażerom lotów odwołanych, uznając, że doznają oni podobnej niedogodności, tj. straty czasu. Pasażer lotu przybywającego do miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po planowej godzinie przylotu ma więc prawo do odszkodowania.

Ponadto Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 nie narusza praw pasażerów do dochodzenia dalszego odszkodowania. W związku z powyższym dopuszczalne jest dochodzenie utraconego zarobku czy odszkodowania za poniesione koszty przejazdów, np. taksówką do hotelu, czy do miasta gdzie znajduje się lotnisko docelowe z lotniska, gdzie samolot faktycznie wylądował. Dopuszczalne jest także dochodzenie zadośćuczynienia za doznane krzywdy, w szczególności za niedogodności i stratę czasu związane z odwołaniem lotu czy opóźnieniem lotu.

Zaznaczamy jednak, że Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 przewiduje szereg ograniczeń i wyjątków od prawa do odszkodowania. Przykładowo przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty, jeżeli może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

W konsekwencji przed skierowaniem wezwania do zapłaty do przewoźnika, a następnie sprawy do sądu, należy szczegółowo przeanalizować okoliczności konkretnego przypadku i ustalić czy prawo do odszkodowania w ogóle przysługuje.